Een goede zoekwoorden analyse vormt de basis voor elke SEO strategie. Door de juiste woorden en zoekwoordencombinaties te kiezen, trek je meer en relevante bezoekers naar je website. Zonder zoektermen analyse doe je eigenlijk maar wat. En dat is zonde. Wil je dat jouw website door veel bezoekers wordt geraadpleegd, spendeer dan veel tijd aan een goede analyse.

Wat is een zoekwoorden analyse?

Een zoekwoorden analyse voer je uit om de woorden te vinden waarop jouw potentiële doelgroep jouw producten of diensten zoeken. Om deze analyse goed uit te kunnen voeren moet je jezelf kunnen verplaatsen in je klanten. Welke woorden gebruiken zij om te zoeken. Dat kan nogal verschillen van wat je denkt. Daarom is het verstandig altijd je aannames te controleren. Dat kan met behulp van de zoekwoorden planner van Google. Deze handige tool biedt je informatie over de aantallen zoekopdrachten, de concurrentie en de klikprijs zou je op dat woord willen adverteren.

Zoekwoorden genereren

In eerste instantie doe je er verstandig aan zoveel mogelijk woorden te bedenken waarop je klanten zouden kunnen zoeken. Zet je zoekwoorden analyse dus breed in. Gebruik hiervoor een brainstorm tool, een keyword merge tool, de zoekwoorden planner van Google, websites van concurrenten en de zoekresultaten in Google zelf. Misschien dat je wordt overweldigd door alle mogelijke woordcombinaties, maar filteren kan later altijd nog. Probeer in eerste instantie zoveel mogelijke zoekwoorden en combinaties te vinden.

Brainstorm tool voor zoekwoorden generatie

Ons brein werk associatief. Dat wil zeggen dat de ene gedachte of prikkel de andere genereert. Zo ook met woorden. Om deze werking te stimuleren kan je gebruik maken van een techniek genaamd mind mapping. Onderstaand een voorbeeld van een mindmap die we hebben gebruikt voor deze website. mindmapping voor zoekwoorden analyse

De zoekwoorden planner van Google

Google heeft een gigantische hoeveelheid data in haar databases. Met behulp van de zoekwoorden planner (hier lees je daar meer over). Je kan deze tool gebruiken om je eigen website te laten scannen of websites van concurrenten. Ook kan je meerdere zoekwoorden invoeren. Google toont je daarna verschillende ideeën en groepen van woorden die je zou kunnen gebruiken. Alle woorden die je vindt en relevant lijken voeg je toe aan je lijst met zoekwoorden.

Een mergetool gebruiken

De meeste mensen (ca 62%) gebruiken meerdere woorden in hun zoekopdracht. Bijvoorbeeld “linkbuilden uitbesteden” in de plaats van alleen “linkbuilden”. Met behulp van een mergetool kan je snel veel combinaties genereren. Bijvoorbeeld door een lijst met plaatsen te combineren met het woord waarop je gevonden wilt worden. Of met woorden als kopen, bestellen, etc. Hiermee breid je de lijst met potentiële zoekwoorden snel uit.

Websites van Concurrenten

Je kan je zoekwoorden analyse verder completeren door de websites van je concurrenten te bekijken. Dat kan je doen door in de broncode te kijken. De zoekwoorden staan in de keyword tag als volgt opschreven: <meta name=”keywords” content=”zoekoord 1;zoekwoord 2;zoekwoord 3″/>. Ook zijn er tools beschikbaar waarmee je dat eenvoudig kunt achterhalen. Een voorbeeld is de toolbar van Seoquake. Alle nieuw gevonden woorden voeg je toe aan de lijst voor je zoekwoorden analyse.

De resultaten van Google search gebruiken

Als in Google zoekt, dan staan onderin de pagina suggesties van zoekopdrachten. Het ligt voor de hand dat op deze zoekopdrachten ook regelmatig wordt gezocht. Als bijvoorbeeld zoekt op “zoekwoorden analyse” dan staan onderin in Google de volgende suggesties:

zoekwoorden analyse

Ook deze woorden voeg je toe aan je lijst voor je zoekwoorden analyse. Als het goed is heb je nu honderden misschien wel duizenden woorden. Nu komt het aan op het filteren en prioriteren.

Filteren en prioriteren van zoekwoorden

Bedenk dat je per woord waarop je gevonden wilt worden een pagina moet schrijven. Het is daarom verstandig om te filteren en te prioriteren. Dat kan je doen met behulp van de zoekwoorden tool in google en je boerenverstand. In de zoekwoorden tool staat namelijk per woord informatie over de aantallen zoekopdrachten per maand, de gemiddelde prijs van dat woord zou je adverteren en de concurrentie.  Hoe meer zoekopdrachten, hoe hoger de klikprijs hoe beter het woord. Als je het woord vervolgens controleert in Google Search, dan kan al of niet bevestigen of je woordkeuze juist is. Op deze manier selecteer jet het aantal zoekwoorden waarop jij je wilt richten en rond je de zoekwoorden analyse af. Daarmee kan je beginnen met het vullen van je website en het schrijven van je teksten.

Vrijblijvend advies over zoekwoorden analyse

Uiteraard is zoekwoorden analyse iets waar je best zelf mee uit te voeten kunt. Echter, wil je hulp of advies bij het uitvoeren van een goede zoekwoorden analyse, dan helpen wij jou graag vrijblijvend. Vul het formulier in voor meer informatie.