Heb je een mooie website maar denk je dat deze niet goed is geoptimaliseerd, dan is website optimalisatie de volgende stap om je website beter vindbaar te maken. Een website kan er mooi uitzien en goede en overtuigende inhouden hebben, maar als de website niet goed aansluit bij hoe en wat mensen zoeken dan heb je je niet zoveel aan je website.

Waarom website optimalisatie?

Bijna iedereen zoekt eerst in Google om zich te oriënteren op een product of dienst. Google wordt gebruikt om de verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken en op basis van de eigen voorkeuren een keuze te maken. Dat kan zijn het aanvragen van informatie, bellen of direct bestellen als het om een website gaat. Natuurlijk kan je adverteren, maar om direct naar voren te komen als mensen op jouw product of dienst zoeken is veel voordeliger. Website optimalisatie is dus noodzakelijk om gevonden te worden om die woorden die mensen in typen als naar jouw product of dienst op zoek zijn.

Belangrijk voor website optimalisatie

Voordat je je website gaat optimaliseren, is het belangrijk dat je weet waar mensen op zoeken als het gaat om jouw bedrijf. Ben je bijvoorbeeld een hovenier, dan kunnen mensen zoeken op hovenier, hoveniersbedrijf, hoveniers of tuinonwterp. Bij een hovenier ligt dat voor de hand, maar bij andere bedrijven is dat minder eenvoudig. Vaak sluit datgene wat je aanbiedt op je website helemaal niet aan op dat wat mensen zoeken in Google. Voor website optimalisatie is daarom van groot belang veel aandacht te besteden aan een goede zoekwoorden analyse.

De volgende stap

Als je eenmaal hebt bepaald wat de belangrijkste zoekwoorden zijn waarop je gevonden wilt worden, is het tijd om te beginnen met het opstellen van je content strategie. Dat betekent dat je een strategie opstelt die aansluit bij de zoekwoorden analyse en de structuur van je website. Dat kan betekenen dat je voor elk belangrijk zoekwoord en geoptimaliseerde pagina moet schrijven. En dat deze om in een duidelijke en overzichtelijke structuur in je website worden geplaatst. Een zeer belangrijke fase van website optimalisatie is dus het verzamelen en schrijven van de juiste content.

Webdesign

Google hecht een grote waarde aan de manier waarop je website is ontworpen. Gebruiksvriendelijkheid van je website wordt beloond door hogere posities. Bevat jouw website bijvoorbeeld alleen maar plaatjes en advertenties van anderen, dan werkt dat negatief door op je rankings. Maar wordt jouw content overzichtelijk getoond en kan je makkelijk navigeren, dan werkt dat weer positief.

Als je website daarnaast ook nog eens responsive is, dan wordt je nog meer beloond door Google. Responsive webdesign is een webdesign dat zich automatisch aanpast aan de maten en eigenschappen van het gebruikte apparaat bijvoorbeeld smartphone of tablet. Design is dus ook een belangrijke factor in website optimalisatie.

Website optimalisatie

Heb je de inhoud en de lay-out goed voor elkaar dan zijn er nog een aantal zaken waarop je kunt letten om je website te optimaliseren. Hierna worden ze achtereenvolgens beschreven:

Gebruik van metatags

Metatags zijn beschrijvingen die Google gebruikt voor “het lezen” van de inhoud van je website of pagina. De belangrijkste metatags zijn:

  • title: dit is de titel van je pagina en tevens de blauwe koptekst die wordt gebruikt door Google voor het tonen van de zoekresultaten.
  • description: dit is omschrijving van je pagina en tevens de 2 regels onder de koptekst die worden gebruikt door Google voor het tonen van het zoekresultaat
  • keywords: dit zijn de belangrijkste woorden van je pagina.

Gebruiksvriendelijke URL

De URL is datgene wat in je browser staat en bevat je domeinnaam. Als je website tekens als “%$56$” gebruikt om pagina’s te tonen, dan heb je geen gebruiksvriendelijke URL. Bevat je URL gewonen leesbare woorden die ook nog eens overlappen met de inhoud van je pagina, dan is dat goed voor de website optimalisatie.

Gebruik van H1, H2, H3 en H4 kopjes

Net als een mens hecht Google meer waarde aan kopteksten dan aan de inhoud daaronder. Kopjes worden in Google herkend door gebruik te maken van H1, H2, H3 en H4 headers. Gebruik je deze niet of voor inhoud die onbelangrijk is, dan kun je je website nog beter optimaliseren. Gebruik je deze wel en komt het belangrijkste woord van je pagina in H1 en H2 headings terug, dan is dat goed voor je website optimalisatie.

Gebruik van plaatjes op je pagina

Alhoewel plaatjes steeds beter worden herkend door Google, wordt het nog steeds aanbevolen de omschrijving van het plaatje aan te laten sluiten bij de inhoud. Dat kan door de Alt-tekst van het plaatje te gebruiken en/of de bestandsnaam. Als je een pagina schrijft of bijvoorbeeld tuinontwerp dan is het goed om een plaatje van een tuinontwerp toe te voegen aan je pagina en de alt tekst in te vullen. Over het algemeen is het gebruik van geoptimaliseerde plaatjes en afbeeldingen goed voor je website optimalisatie.

Hoeveelheid tekst versus code

Google gebruikt bots om je jouw pagina’s te scannen. In plaats van alleen de tekst wordt de broncode van je website gescand. Bevat jouw website heel veel code en heel weinig tekst, dan is dat niet bevorderlijk voor je website optimalisatie. De hoeveelheid tekst is ook van belang. Meestal wordt een minimum van 300 woorden aangeraden. Maar soms zijn er veel meer woorden nodig. Dat hangt af van de mate van concurrentie. Voor een goede website optimalisatie is het van belang je belangrijkste zoekwoord in een bepaald percentage terug te laten komen. Dat percentage varieert van 1-4%. Gebruik je de zoekterm te vaak, dan kan er sprake zijn van overoptimalisatie. Dus te veel is ook niet goed voor website optimalisatie.

Overige technische zaken

Elders op deze website wordt dieper ingegaan op de afzonderlijke onderdelen die hierna worden genoemd. Maar deze zaken zijn wel van belang voor een goede website optimalisatie, dus daarom staan ze hieronder kort vermeld:

  • Gebruik van frames: dat is niet bevorderlijk
  • Gebruik van flash: dat is niet bevorderlijk
  • Robot.txt file: wel bevorderlijk
  • Sitemap: wel bevorderlijk
  • Language: wel bevorderlijk
  • Geometatag: wel bevorderlijk
  • Analytics koppeling: wel bevorderlijk
  • Favicon: wel bevorderlijk

Gratis advies over website optimalisatie

Er komen dus nogal wat zaken kijken bij website optimalisatie. Daarnaast is het ook geen garantie, dat als je deze zaken goed oppakt, je website ook direct goed vindbaar is. Je voldoet echter wel aan een aantal belangrijke voorwaarden om beter vindbaar te zijn. Wil jij gratis advies om te zien of jouw website goed geoptimaliseerd is of wil jij je website laten optimaliseren? Vul dan het informatieformulier in op deze website.