Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van zoekmachine optimalisatie. Naar schatting zijn er zo’n 200 factoren van belang voor de vindbaarheid van je website, maar Linkbuilding vormt daarin nog steeds een enorm belangrijke rol. Het gewicht dat wordt toegekend aan linkbuilding is zo’n 40%. Maar wat is linkbuilding nu eigenlijk?

Wat is linkbuilding?

Linkbuilding is het verkrijgen van links naar je website. Als je op een link naar jouw website klikt, wordt je doorgeleid naar je website. De tekst van de link heet de anchortekst. Links naar je website kan je verkrijgen uit verschillende bronnen. Voorbeelden van bronnen zijn andere websites, directory’s, startpagina’s, forums, blogs en social media. Links zijn een soort stemmen op jouw website. Als je meer links hebt, heb je meer stemmen en rankt jouw website hoger. Maar omdat steeds meer links “vals” zijn, en dus valse stemmen zijn, dragen niet alle soorten van linkbuilding bij aan de vindbaarheid van je website. Sterker nog het effect kan dan negatief zijn of je loopt zelfs kans op een Google Penalty.

Een hogere positie in Google

Ondanks het feit dat Google een flink aantal maatregelen heeft ingevoerd om de werking van links te verminderen, kan linkbuilden je website nog flink hoger laten ranken. Google is namelijk nog steeds afhankelijk van links en linksignalen om de onderlinge positie van websites te kunnen bepalen.

Links maken het verschil

Bij verschillende websites met dezelfde inhoud, veroorzaken links het verschil in positie. Het gaat daarbij niet meer om kwantiteit maar veel meer om kwaliteit. Heb je bijvoorbeeld enkele links van pagina’s of websites die Google als autoriteit beschouwt, dan tellen die veel zwaarder mee dan honderden links van pagina’s met een dubieuze kwaliteit. Een hogere positie in Google creëer je dus alleen maar met links van hoge kwaliteit.

Mag linkbuilding eigenlijk wel?

Linkbuilding mag uiteraard wel, het is namelijk niet dat je de wet overtreedt of zo. Maar Google verbiedt echter wel gebruik te maken van linkbuilding, zoals je kan hier kan lezen. Elke link die is bedoeld om de positie van je website te beïnvloeden, is dus tegen de richtlijnen van Google.  Google is van mening dat links op een natuurlijke manier moeten zijn verkregen.

Google criteria voor goede links

De laatste jaren heeft Google daarom allemaal criteria ingebouwd om vast te stellen of je wel een natuurlijk linkprofiel hebt. Zolang je aan deze criteria voldoet, kan je door linkbuilden nog steeds hoger ranken. En flink ook. Maar wees wel bewust van het feit dat je door verkeerde linkbuilding ook flink kan dalen. Of dat Google op elk moment de criteria kan veranderen. Wij geven je graag advies over een goede linkbuilding strategie.

Wat zijn slechte links?

Google is op allerlei manier bezig om slechte links in kaart te brengen. Slechte links wil je niet naar je website laten verwijzen want die doen je positie veel schade. Slechte links zijn links op websites die:

  • links verkopen
  • onderdeel uitmaken van een link farm
  • met veel uitgaande links
  • zich bezighouden met malware of spam
  • weinig toevoegen of van lage kwaliteit zijn

Consequentie van slechte links

Heb je teveel slechte links naar je website, dan doe je er verstandig aan deze te verwijderen. Lukt dat niet dan kun je in het uiterste geval Google vragen deze uit je linkprofiel te verwijderen. Dan kan met behulp van de Disavow Tool in Webmastertools. Te veel slechte links kunnen leiden tot een handmatige actie van Google. Daarbij kan je geheel of gedeeltelijk uit de zoekresultaten van Google worden verwijderd. In Google Webmastertools kun je controleren of daar sprake van is.

 Een goede linkbuilding strategie

De basis van een een goede linkbuilding strategie wordt gevormd door een goede website met een goede inhoud. Steeds minder zie je in Google dat “slechte” of “spammy” websites hoog ranken in Google.

Heb je dat voor elkaar dan ben je toe aan de volgende stap. Dat is het opstellen van een goede linkbuildingstrategie. Omdat er geen enkele strategie is, die voor alle branches of websites hetzelfde werkt, stel je de strategie op met behulp van een gedegen concurrentie analyse.

Concurrentie analyse

Van de websites die goed ranken op woorden waar jij met je websites ook wilt staan, achterhaal je de links. Daarvoor zijn verschillende linkbuilding tools beschikbaar, die je daarbij kunnen helpen. Met behulp van deze analyse kan je links classificeren. Om goede link mogelijkheden te kunnen filteren, kan je de volgende criteria gebruiken:

  • De website is relevant en ziet er verder goed uit;
  • Op de pagina of website staan niet meer dan 20 uitgaande links;
  • De website heeft een goede pagerank en/of domain authority.

Het samenstellen van een goede lijst met link mogelijkheden op basis van de websites van concurrenten vormt een goed uitgangspunt voor het opbouwen van een goed linkprofiel.

Wat is een goed linkprofiel?

Je linkprofiel is het profiel te beschrijven aan de hand van de verschillende aspecten van de links naar je website. Bijvoorbeeld de ouderdom van links, de herkomst van links, de kwaliteit van links, de ip adressen van de websites waar de links op staan, de soorten websites, de anchortekst waarmee de link naar je website verwijst, etc. Een goed linkprofiel is een natuurlijk opgebouwd linkprofiel.

Een natuurlijk linkprofiel

Om zo natuurlijk als mogelijk te ogen moet je linkprofiel een natuurlijke mix bevatten van links. Zo is het bijvoorbeeld niet natuurlijk als je alleen maar links hebt van websites met een hoge pagerank of domain authority. Of alleen maar links afkomstig van directories. Of alleen maar links naar de homepage. Of veel links op 1 moment en dan lange tijd geen links. Wij helpen je graag met het opbouwen van een goed linkprofiel waarmee beter gevonden wordt in Google.

Hulp bij linkbuilding?

Wil je advies of een second opinion over de linkbuilding activiteiten van je website? Of wil hulp bij het linkbuilden? Neem contact op via het formulier op deze website voor meer informatie.